نکوهش غیبت از دید شرع

یکى‏از صریح‏ترین آیات در نکوهش غیبت که آن را گناهى کبیره دانسته، این آیه از سوره حجرات است:

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از بسیارى گمان‏ها در حق یکدیگر بپرهیزید که برخى از گمان‏ها گناه است و درباره یکدیگر تجسس نکنید و برخى از شما از دیگرى غیبت نکند. آیا هیچ یک ازشما دوست دارد گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ البته از آن کراهت دارید.

یکى از راه‏هاى شناخت بزرگ بودن گناه، مقایسه آن با دیگر گناهان بزرگ (معاصى کبیره) است. در این آیه، غیبت، با خوردن مردار مقایسه شده که از گناهان بزرگ به شمار مى‏رود. اگر مردار، گوشت گوسفند باشد، حرام است؛ چه رسد به این که گوشت انسان باشد و از آن مهم‏تر این که انسان با مرده، رابطه برادرى هم داشته باشد. از این مقایسه مى‏توان دریافت که غیبت تا چه اندازه زشت و ناپسند است!

پیشواى یازدهم، حضرت عسکرى (ع) در این باره مى‏فرماید:

بدانید که غیبت شما از برادر مؤمنتان که از شیعیان اهل بیت است، از خوردن گوشت مرده حرام‏تر است.

از رسول خدا (ص) چنین روایت شده است:

به درستى که غیبت کردن از زنا بدتر است.

روشن است که زنا از گناهان بزرگ شمرده مى‏شود؛ پس غیبت هم که از آن بدتر است، گناه بزرگتر (معصیت کبیره) خواهد بود.

راه دیگر براى شناخت بزرگ بودن گناه، بیم و وعید الاهى به عذاب دردناک است. آن جا که خداوند، جزاى رفتار زشتى را عذاب دردناک معرفى کند، آن رفتار از گناهان بزرگ خواهد بود.

خداوند متعالى در قرآن کریم مى‏فرماید:

همانا براى کسانى که دوست دارند زشتى در بین کسانى که ایمان آورده اند شایع شود، عذاب دردناکى است.که مفسران، عبارت «ان تشیع الفاحشه» در آیه کریمه را به غیبت تفسیر کرده‏اند.

حضرت رضا (ع) از پدر بزرگوارش موسى بن جعفر (ع) نقل مى‏کند که امام صادق (ع) فرمود:
خداوند خانه‏اى را که در آن گوشت وجود دارد، دشمن مى‏دارد.

به امام عرض کردند که ما گوشت را دوست داریم و خانه هایمان از آن خالى نیست. حضرت فرمود:
خانه گوشت، خانه‏اى است که در آن گوشت مردم با غیبت، خورده مى‏شود.

در روایتى دیگر از حضرت آمده است که پیامبر اکرم (ص) در شب معراج به آتش جهنم نظر افکند و دید گروهى مشغول خوردن مردار هستند. به جبرئیل فرمود: این‏ها چه کسانى هستند؟
جبرئیل پاسخ داد: این‏ها کسانى هستند که گوشت مردم را مى‏خورند.

از آن جا که در قیامت، اعمال انسان تجسم مى‏یابد؛ اگر عمل، گناه و سیئه باشد، شکل حیوانات را به خود مى‏گیرد و اگر حسنه باشد، مفرح است و به شکل حوریه و غلمان درمى‏آید و صالحان در قیامت عمل خود را به شکل حورالعین در آغوش مى‏گیرند و اهل غیبت، در دوزخ مردارخوارند.

امیرمؤمنان على (ع) مى‏فرماید:
غیبت، خوراک سگ‏هاى آتش است.

در روایت دیگرى با همین مضمون از پیامبراکرم (ص) آمده است:

از غیبت بپرهیزید، چرا که خورش سگ‏هاى جهنم است.